Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.

Gå till innehåll Hoppa till navigeringen Gå till nyhetsarkiv Gå till söksida Gå till kontaktsida

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Ägarbyte av fastighet

Vid ägarskifte av fastighet behöver ägarbytet meddelas så att betalningsansvaret för fastighetens avfallshämtning och eventuellt kommunalt vatten och avlopp övergår till nya ägaren.

Norrtälje Vatten och Avfall får inte information om försäljning av fastigheter från något register. Därför är det viktigt att säljaren anmäler ägarbytet i samband med ägarskiftet. Här beskrivs vad som gäller för både säljare och köpare.

Abonnemang för avfallshämtning

Säljare

Anmäl ägarbytet i samband med nya ägarens tillträdesdag eller i så nära anslutning som möjligt. Du är betalningsansvarig för fastighetens avfallsabonnemang fram till dess att anmälan om ägarbyte inkommer till oss. Har du redan betalt avgiften för sophämtning då ägarbytet sker gör vi en återbetalning för den tid som du eventuellt har betalt för men inte kommer att äga fastigheten, belopp under 100 kronor återbetalas dock inte.

Här kan du anmäla ägarbyte avseende avfallsabonnemang

Köpare/ny ägare

Vi registrerar dig som abonnent med betalningsansvar för fastighetens avfallsabonnemang efter det att säljaren anmält ägarbytet till oss. Har säljaren haft medgivande till egen kompostering, delat avfallskärl med grannfastighet eller uppehåll i avfallshämtning upphör dessa att gälla i och med ägarbytet då dessa medgivanden är personliga. Om du önskar är du välkommen att söka egna medgivanden.

Som ny abonnent registrerar vi ett abonnemang med grundintervallet för din avfallshämtning. Avfallet kommer att hämtas på samma veckodag som innan ägarbytet. Har fastigheten enskilt avlopp sker slamtömning regelbundet. Se när hämtning och tömning sker på länken nedan.

Här finns information om abonnemanget grundintervall

Här kan du se när avfallet hämtas och slamtömning sker om fastigheten har enskilt avlopp

Här kan du meddela om du vill få en påminnelse innan slamtömning

Abonnemang för kommunalt vatten och avlopp

Säljare

Du behöver anmäla ägarbytet på köparens tillträdesdag eftersom vattenmätarens mätarställning på tillträdesdagen ska anges i anmälan. Anges inte mätarställningen kan ägarbytet inte registreras och du blir betalningsansvarig fram till dess att mätarställning har meddelats. Efter att vi har registrerat mätarställningen skickar vi en flyttfaktura till dig, belopp under 100 kronor återbetalas dock inte.

Här kan du anmäla ägarbyte avseende kommunalt vatten och avlopp

Köpare/ny ägare

Vi registrerar dig som abonnent med betalningsansvar från och med tillträdesdagen under förutsättning att säljaren har lämnat korrekt mätarställning i anmälan om ägarbytet. Du debiteras därefter fortsättningsvis fastighetens brukningsavgift för kommunalt vatten och avlopp.

Här kan du läsa om brukningsavgift för kommunalt vatten och avlopp

 

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.