10 mål – så ska vi bli bättre för dig
Senaste kundundersökningen visar att ungefär sju av tio är nöjda med vår verksamhet som helhet*. Vi vill bli bättre än så. Baserat på önskemål från våra kunder har vi valt ut tio mål som kommer att följas upp på den här sidan. Klicka på det mål som du är intresserad av.

Status: Klart.
Kommentar: En första version av appen lanserades i maj 2025. Läs mer om appen.
Loggbok
11 juni 2025: Mål kommunicerat.
Status: Planering pågår.
Kommentar: Styrelsen har beslutat att införa mobil återvinning i mindre skala på prov hösten 2025. Mer information om hur, när och var det ska införas kommer senare.
Loggbok
11 juni 2025: Mål kommunicerat.
Status: Pågår.
Kommentar: Cirka 7 000 av 11 000 fjärravlästa mätare är monterade (juni 2025). Projektet beräknas pågå till och med 2026. Vi ser redan en effekt av att läckage upptäcks tidigare och att det blir lättare att påverka sin vattenförbrukning. Samtidigt slipper våra kunder läsa av sina mätare.
Loggbok
11 juni 2025: Mål kommunicerat.
Status: Pågår.
Kommentar: När det gäller matavfall har vi arbetat flera år med att ge tips: Tips för lyckad matavfallssortering.
När det gäller textil råder nya lagkrav sedan årsskiftet. Det är inte lika inarbetat och här finns förbättringspotential i hela landet. När det gäller förpackningar planerar vi flera kommunikationsinsatser i samband med införandet av fastighetsnära insamling, Närsorterat. Det finns idéer om en egen sorteringsguide för allt material.
Loggbok
11 juni 2025: Mål kommunicerat.
Status: Pausad.
Kommentar: Vi har undersökt saken, men konstaterat att det inte finns stöd för detta i nuvarande avtal med entreprenören. Frågan kommer att tas upp i samband med ny upphandling.
Loggbok
11 juni 2025: Mål kommunicerat.
Status: Pågår.
Kommentar: Förnyelsetakten av ledningsnätet har ökat markant sedan 2020. 2024 låg förnyelsetakten på cirka 0,7 procent. Infodring av spillvattenledningen i Norrtäljeån bidrog starkt till resultatet. Det är fortfarande en bit kvar till målet på en procent. 2025 kommer det att bli svårt att nå, då viktiga punktinsatser behöver prioriteras framför förnyelse av långa ledningssträckor.
Loggbok
11 juni 2025: Mål kommunicerat.
Status: Pågår.
Kommentar: Många gamla ärenden har hanterats under 2024 och 2025. Under hösten 2025 får vi bättre kontroll över flöden och uppföljning, då vi samlar hela kundservice i egen regi.
Loggbok
11 juni 2025: Mål kommunicerat.
Status: Pågår.
Kommentar: Vi har infodrat dricksvattenledningar, genomfört luft- och vattenspolning i Hallstavik, rustat vattentornet i Hallstavik och byggt om tryckstegringsstationen i Älmsta de senaste två åren. Lite längre tillbaka installerade vi ett saltvattenverk som förbättrade vattensituationen i Grisslehamn. Det pågår flera utredningar om hur VA-försörjningen ska lösas på längre sikt i de norra kommundelarna. Bland annat undersöks förutsättningar för olika vattentäkter i framtiden.
Loggbok
11 juni 2025: Mål kommunicerat.
Status: Pågår.
Kommentar: Målet har hög prioritet och är ständigt närvarande i ledningens planering av exempelvis investeringsprojekt. Ett exempel är Lindholmens avloppsreningsverk, där vi lägger ner mycket tid på att hitta bästa vägen framåt, med ansvar för ekonomi, miljö och hållbar samhällsutveckling.
Loggbok
11 juni 2025: Mål kommunicerat.
Status: Pågår.
Kommentar: Hösten 2024 togs krafttag i kommunikationen genom samverkan mellan kommunen och bolaget. Möten med invånare och fastighetsägare hölls, Svenskt Vatten bjöds in, information publicerades på webben. En broschyr om utbyggnad av kommunalt vatten och avlopp har tagits fram sedan tidigare. Fler kommunikationsinsatser planeras.
Loggbok
11 juni 2025: Mål kommunicerat.
* Enligt Nöjd kund-index hösten 2024 var 65 procent nöjda med vatten- och avloppsverksamheten och 72 procent nöjda med avfallsverksamheten.