10 mål – så ska vi bli bättre för dig

Senaste kundundersökningen visar att ungefär sju av tio är nöjda med vår verksamhet som helhet*. Vi vill bli bättre än så. Baserat på önskemål från våra kunder har vi valt ut tio mål som kommer att följas upp på den här sidan. Klicka på det mål som du är intresserad av.

Bilden innehåller text med tio kundmål.

Status: Klart.

Kommentar: En första version av appen lanserades i maj 2025. Läs mer om appen.


Loggbok

11 juni 2025: Mål kommunicerat.

Status: Testperiod pågår.

Kommentar: Från september 2025 sker mobil återvinning på prov i mindre skala. Turlista publiceras på nvaa.se.


Loggbok

11 juni 2025: Mål kommunicerat.

11 september 2025: Ändrat status till Testperiod pågår. Ny kommentar med anledning av att testperioden inleds.

Status: Pågår.

Kommentar: Cirka 8 000 av 11 000 fjärravlästa mätare är monterade (september 2025). Projektet beräknas pågå till och med 2026. Vi ser redan en effekt av att läckage upptäcks tidigare och att det blir lättare att påverka sin vattenförbrukning. Samtidigt slipper våra kunder läsa av sina mätare.


Loggbok

11 juni 2025: Mål kommunicerat.

11 september 2025: Höjt från 7 000 till 8 000.

Status: Pågår.

Kommentar: När det gäller matavfall har vi arbetat flera år med att ge tips: Tips för lyckad matavfallssortering.
När det gäller textil råder nya lagkrav sedan årsskiftet. Det är inte lika inarbetat och här finns förbättringspotential i hela landet. När det gäller förpackningar planerar vi flera kommunikationsinsatser i samband med införandet av fastighetsnära insamling, Närsorterat. Det finns idéer om en egen sorteringsguide för allt material.


Loggbok

11 juni 2025: Mål kommunicerat.

Status: Pausad.

Kommentar: Vi har undersökt saken, men konstaterat att det inte finns stöd för detta i nuvarande avtal med entreprenören. Frågan kommer att tas upp i samband med ny upphandling.


Loggbok

11 juni 2025: Mål kommunicerat.

Status: Pågår.

Kommentar:Förnyelsetakten av ledningsnätet har ökat markant sedan 2020. Vi förvaltar totalt cirka 1 400 kilometer ledningsnät. Under 2024 förnyades cirka 0,63 procent av detta. Infodring av spillvattenledningen i Norrtäljeån bidrog starkt till resultatet. Målet är en procent per år. 2025 kommer det att bli svårt att nå, då viktiga punktinsatser behöver prioriteras framför förnyelse av långa ledningssträckor.


Loggbok

11 juni 2025: Mål kommunicerat.

11 september 2025: Ändrat från ordet till Tryggare till Robust i målet. Kommentaren har uppdaterats med en siffra för ledningsnätets totala längd och en lägre, mer adekvat siffra för förnyelse.

Status: Pågår.

Kommentar: Många gamla ärenden har hanterats under 2024 och 2025. Under hösten 2025 får vi bättre kontroll över flöden och uppföljning, då vi samlar hela kundservice i egen regi.


Loggbok

11 juni 2025: Mål kommunicerat.

Status: Pågår.

Kommentar: Vi arbetar parallellt med lösningar på kort och lång sikt. Vi har rustat vattentornet i Hallstavik och tryckstegringsstationen i Älmsta och vi har ökat reningskapaciteten i Grisslehamn de senaste åren. Spolning, underhåll och förbättring av ledningar sker kontinuerligt. Vi undersöker möjligheterna att inrätta en vattenkiosk i Hallstavik och vi utreder flera alternativ för olika vattentäkter i framtiden.


Loggbok

11 juni 2025: Mål kommunicerat.

11 september 2025: Uppdaterat kommentar med aktuell information, som att spolning sker kontinuerligt och att vi undersöker möjligheterna för en vattenkiosk.

Status: Pågår.

Kommentar: Målet har hög prioritet och är ständigt närvarande i ledningens planering av exempelvis investeringsprojekt. Ett exempel är Lindholmens avloppsreningsverk, där vi lägger ner mycket tid på att hitta bästa vägen framåt, med ansvar för ekonomi, miljö och hållbar samhällsutveckling.


Loggbok

11 juni 2025: Mål kommunicerat.

Status: Pågår.

Kommentar: Hösten 2024 togs krafttag i kommunikationen genom samverkan mellan kommunen och bolaget. Möten med invånare och fastighetsägare hölls, Svenskt Vatten bjöds in, information publicerades på webben. En broschyr om utbyggnad av kommunalt vatten och avlopp har tagits fram sedan tidigare. Fler kommunikationsinsatser planeras.


Loggbok

11 juni 2025: Mål kommunicerat.

* Enligt Nöjd kund-index hösten 2024 var 65 procent nöjda med vatten- och avloppsverksamheten och 72 procent nöjda med avfallsverksamheten.

Senast ändrad: 11 juni 2025