”Jag är tratten, silen, filtret”

Kundmottagaren Kim Ohlsén har koll på allt som kommer in till Salmunge avfallsanläggning, och allt som åker därifrån. Han sköter vågen där lastbilar med leveranser vägs in och statistikföring av alla materialtransporter. Han är en nyckelperson när det kommer till att få rätt material till rätt plats, varje dag, året om.

Kim är i grunden en utbildad lastbilschaufför. Under pandemin kom han för första gången i kontakt med Salmunge avfallsanläggning. Han började där som miljöarbetare men det tog inte många månader innan han hade avancerat till gruppledare, en roll som innebar betydligt mer ansvar.

– Vi insåg snart att det behövdes en ny roll som bara fokuserade på våra företagskunder och leveranser till och från Salmunge. Då formades rollen som kundmottagare.

Kim berättar att han snart kommer få en viktigare roll i invägningen där han manuellt ska säkerställa att allt material som kommer in hamnar rätt. Han kommer även hjälpa till att utveckla återvinningscentralen. Det är en roll med mycket ansvar och det kräver att man kan hålla många bollar i luften samtidigt.

– Nästan allt avfall från kommunen ska gå genom mina händer. Det är både förpackningar och avfall från återvinningscentralerna. Jag är tratten, silen, filtret, skrattar Kim.

Vad är du mest stolt över att ha infört på Salmunge?

– Den nya vågen! Den är mycket effektivare än den tidigare. Den är 24 meter lång. den gamla var bara 12 meter, så vägningen går mycket snabbare nu.

Kim visar upp sin datorskärm. När en lastbil kör upp på vågen visas den ur olika vinklar på skärmen. Avfallet vägs in och kategoriseras utifrån vilket material det är. Det kan vara sorterat eller osorterat, varav det sistnämnda kräver betydligt mer arbete. Antalet vägningar varierar mycket, men det snittar på cirka 100 om dagen. På Salmunge hamnar nästan allt avfall innan det går vidare till olika fraktionsmottagare.

Kim berättar engagerat om de många transporterna och avfallshanteringen. På frågan om vad som motiverar honom mest i rollen svarar han:

– Återvinningen! Allt behöver inte hamna på slutförvaring eller brännas upp, det kan gå till materialåtervinning och bli till nya produkter i stället. Jag gillar känslan av att göra något för andra och för samhället. Tänk bara på vad skulle hända om vi skulle sluta ta hand om allt avfall. Vi kör i väg runt 30–60 ton restavfall härifrån varje dag, plus allt matavfall. Det skulle snabbt spåra ur om ingen tog hand om det.

Kim pekar på soptippen som håller på att sluttäckas.

– När man ser den gamla soptippen blir man påmind om hur det såg ut förr. Då åkte man dit och tippade allt.

Han pekar sedan i riktning mot återvinningscentralen, där avfallet sorteras i olika fraktioner. Där är framtiden, menar han.

– Jag ser fram emot att få bort så mycket som möjligt från eldandet så att det i stället kan gå till återbruk och materialåtervinning.

Vad är det bästa med rollen som kundmottagare?

– Jag skulle nog säga friheten under ansvar. Sedan brinner jag för problemlösning, att hjälpa kunderna och utveckla återvinningen.

Senast ändrad: 06 november 2025