”Normalt ligger jag på mellan 650 och 730 kärl per dag”

Vardag eller storhelg, julafton eller nyår. För sopbilschauffören Tobias spelar det ingen roll vilken dag det är – avfallskärlen ska tömmas oavsett. Han har 20 års erfarenhet som sopbilschaufför, tömmer mer än 500 kärl om dagen och har koll på vartenda soprum i Norrtälje stad.

Det är tidigt på morgonen. Invånarna i Norrtälje promenerar sömndruckna till sina jobb men för Tobias Andersson har arbetsdagen sedan länge tagit sin början. Redan före klockan sex gav han sig ut på vägarna för att börja tömma avfallskärl.

– Idag har jag bara strax under 500 kärl att tömma, men normalt ligger jag på mellan 650 och 730 kärl per dag, berättar Tobias.

På skärmen intill förarsätet har han en karta som visar vilken rutt han ska köra idag. På kartan syns hundratals små markörer i form av avfallskärl. Svarta kärl betyder att tömning ska utföras, gröna kärl är färdigtömda.

Efter 20 år i yrket har Tobias samlat på sig en stor erfarenhet. Men varför blev det just sopbilschaufför?

– Jag gick transportprogrammet på gymnasiet. Jag praktiserade på ett åkeri som transporterade betong, men tyckte inte att det var så kul. När mina klasskompisar började köra sopbil och sa att det var bra började jag också med det. Och det var väldigt bra – jag har ju blivit kvar till nu.

I Tobias bil ligger en stor hög med nycklar, de är numrerade och går till olika soprum. Tobias har koll på vartenda soprum i stan och plockar vant fram den rätta nyckeln innan han kliver ur bilen och låser upp dörren till ett soprum. Han är så snabb upp och ner i bilen att man får småspringa för att hänga med. I vanliga fall brukar de vara två som tömmer – idag är han ensam.

– Vi har som grundprincip att alla hjälps åt. De som är klara för dagen hjälper den som inte är klar, berättar han.

För en sopbilschaufför görs det ingen skillnad på olika dagar. Oavsett om det är en vanlig vardag eller självaste julafton ska avfallskärlen tömmas enligt ett bestämt schema.

– Jag har jobbat alla jular och tycker att det är lugnt, jag är van.

Vilken är den största utmaningen med jobbet som sopbilschaufför?

– Snö och is gör att körningen blir mycket svårare. I stan är det okej men på landsbygden kan det vara tufft.  Det är inte många som skottar och sandar fram sina kärl, säger Tobias.

Tobias har sett mycket och hanterat stora mängder avfall. Men hur är egentligen kommunens invånare på att sortera?

– Trots att det är lagkrav på att sortera slängs massor av förpackningar och mat i soporna – otroligt mycket mat, säger Tobias.

Är det något du vill skicka med till kommunens invånare och företagare?

– Sortera matavfall bättre, det gäller både privatpersoner och restauranger. Skotta och sanda vintertid, röj sommartid. Att skotta och röja underlättar framkomligheten och hanteringen av kärl. Och ställ kärlen åt rätt håll, det är många som är felvända, säger Tobias.

Varför är det så viktigt att de ska vändas rätt?

– Man kan testa själv att fylla kärlet till max och sedan försöka vända på det. Det är mycket tyngre än man kan tro.

Tobias kör in i ett område och ser ett bekant ansikte. Han ler och vinkar åt en man som snällt har dragit fram avfallskärlen ur soprummet. De hjälps åt med tömningen och när Tobias återvänder till bilen är det med ett tacksamt ansiktsuttryck.

– Det där är en av höjdpunkterna i det här jobbet. Positiva kunder som gör det lilla extra för att hjälpa till – det uppskattas jättemycket, säger han.

Han beskriver fler fördelar med jobbet som sopbilschaufför, och lägger extra vikt vid friheten under ansvar.

– Jag gillar att det är så fritt. Så länge jag löser mina hämtningar kan jag göra det på mitt sätt. Förr kunde vi jaga in dagarna men nu har vi bestämda hämtningsdagar. Om vi ändrar dag behöver vi meddela både Norrtälje Vatten och Avfall och kunderna.

Tobias låser upp dörren till ett nytt soprum, där springer stora råttor mellan avfallskärlen. Han hämtar kärlen och tömmer dem utan att bry sig om de fyrbenta djuren som har bosatt sig bland soporna.

Sopbilen rymmer så mycket som tio ton komprimerade sopor och matavfall i separata fack i bilen. När dagens rutt är färdigställd ska allt avfall tömmas på Salmunge avfallsanläggning. Sedan väntar en ny dag med nya kärl att tömma.

Senast ändrad: 14 oktober 2025