Avgifterna och informationen gäller från 1 januari 2021.
Kostnader för vår avfallsverksamhet finansieras via avgifter från alla abonnenter. Här beskrivs vilka kostnader den avgift du betalar ska täcka.
Småhus
Grundavgift - 1 010 kronor per år och småhus
Avgiften ska täcka fastighetens del av kostnader för drift av återvinningscentraler, behandling av grovavfall, hantering av farligt avfall, fjärrtransporter samt administrativa tjänster som avfallsplanering, fakturering, kundservice och information.
I kategorin småhus ingår alla småhus, även fritidshus, som bebos av högst två hushåll. Om flera småhus finns inom samma fastighet utgör antalet adresser grund för antal grundavgifter. Parhus och kedjehus räknas som separata småhus. Bedömning av byggnaden görs utifrån registrerad typkod i fastighetsregistret.
Hel grundavgift tas ut även om uppehåll i avfallshämtningen på grund av obebodd fastighet har beviljats för fastigheten och för respektive fastighet vid gemensam avfallshämtning med granne.
Rörlig avgift - varierar per småhus
Den rörliga avgiften utgörs av själva avfallshämtningen och varierar beroende på avfallsbehållarens storlek, antal hämtningar, hämtningssätt och eventuell extra kostnad för gångavstånd. För de med fastlandshämtning påverkas även avgiften av om matavfallet sorteras ut eller inte.
Flerbostadshus
Grundavgift - 270 kronor per år och lägenhet
Avgiften ska täcka respektive lägenhets/hushålls del av kostnader för drift av återvinningscentraler, behandling av grovavfall, hantering av farligt avfall och fjärrtransporter.
I kategorin flerbostadshus ingår alla lägenheter i flerbostadshus som har möjlighet till eget hushåll. Bedömning av byggnaden görs utifrån registrerad typkod i fastighetsregistret.
Rörlig avgift - varierar per flerbostadshus
Den rörliga avgiften utgörs av själva avfallshämtningen och varierar beroende på avfallsbehållares storlek, antal hämtningar, hämtningssätt och eventuell extra kostnad för gångavstånd. För de med fastlandshämtning påverkas även avgiften av om matavfallet sorteras ut eller inte. Från och med 2021 ingår de administrativa tjänsterna som avfallsplanering, fakturering, kundservice och information i flerbostadshusets rörliga avgift.
Verksamhet
Den rörliga avgiften utgörs av själva avfallshämtningen och varierar beroende på avfallsbehållares storlek, antal hämtningar, hämtningssätt och eventuell extra kostnad för gångavstånd. För de med fastlandshämtning påverkas även avgiften av om matavfallet sorteras ut eller inte. Från och med 2021 ingår de administrativa tjänsterna som avfallsplanering, fakturering, kundservice och information i verksamhetens rörliga avgift.
Verksamheter betalar ingen grundavgift då de betalar för besök på återvinningscentraler.