Fler bilder från Norrtälje

Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre. Läs mer om cookies.

Gå till innehåll Hoppa till navigeringen Gå till nyhetsarkiv Gå till söksida Gå till kontaktsida

Use Google to translate the website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Vanliga frågor och svar om fakturor och betalning

6 april 2021

I början av mars skickade vi ut brev till kunder om att Norrtälje Vatten och Avfall tar över ansvaret för avfall, återvinning, kommunalt vatten och avlopp. I samband med vårens kvartalsfakturering påminner vi om de vanligaste frågorna och svaren.

Varför får jag en faktura från Norrtälje Vatten och Avfall?

Den 1 mars 2021 tog det nystartade kommunala bolaget Norrtälje Vatten och Avfall över verksamheterna för avfall, återvinning (kallas även för renhållning) och kommunalt vatten och avlopp.

Ändras mina avgifter för att bolaget tar över?

Nej.

Jag känner inte igen min VA-taxa, har ni ändrat något?

Bolaget har inte ändrat något. Däremot beslutade kommunfullmäktige i höstas att införa en ny taxestruktur som följer branschorganisationen Svenskt Vattens standard. Den nya standarden gäller från 1 januari 2021.

Läs mer om ny standard för VA-taxa

Vad är skillnaden mellan grundavgift och rörlig avgift?

Avgiften för avfallshämtning för småhus och flerbostadshus är uppdelad i en rörlig avgift och en fast grundavgift. Verksamheter betalar endast en rörlig avgift.

Läs mer om avgifter för avfallshämtning

Vad innebär kvartalsfakturering?

Årsavgiften för ditt eller dina abonnemang fördelas på fyra fakturor som sprids ut över året.

Läs mer om kvartalsfakturering för sophämtning och latrinhämtning

Jag vill ha mina fakturor i Kivra, behöver jag göra något?

Nej, om du är ansluten till Kivra kommer fakturorna dit.

Jag vill ha pappersfakturor, behöver jag göra något?

Det är bara om du är ansluten till Kivra som du behöver avanmäla dina utskick därifrån. Det gäller även om du har avanmält utskick från Norrtälje kommun hos Kivra tidigare, eftersom det är ett nytt bolag med nytt organisationsnummer.

Hur ändrar jag mina inställningar hos Kivra?

Det gör du antingen genom att logga in på deras webbplats eller kontakta Kivra direkt.

Läs mer på www.kivra.se 

Varför kan jag inte få mina fakturor i Min myndighetspost eller annan digital brevlåda?

Min myndighetspost gäller enbart myndigheter. Nu när det är ett kommunalt bolag kan vi bara ha Kivra.

Jag vill betala med autogiro eller e-faktura, behöver jag göra något?

Nej, inte om du redan har autogiro eller e-faktura sedan tidigare från VA- resp. renhållningsavdelningen på Norrtälje kommun.

Läs mer om autogiro, e-faktura och digital brevlåda

×

Tyck till om den här sidan

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem. Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge dig återkoppling. Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.